مراسم سوگواری ماه محرم در کویت در مقایسه با سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بلکه حتی با دیگر کشورهای جهان عرب از نظر تعداد حسینیه ها و تکیه ها و تسهیلاتی که دولت قائل میشود به جز عراق بیشتر و چشمگیر است .

مراسم سوگواری ایام عاشورای حسینی امسال نیز با شکوه خاصی در مساجد و حسینیه های بزرگ و کوچک کشور کویت و با شرکت انبوه عزاداران از ملیت های کشورهای مختلف برگزار شد .

 با ضرس قاطع می توان گفت که مراسم سوگواری ماه محرم در کویت درمقایسه با سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بلکه حتی با دیگر کشورهای جهان عرب از نظر تعداد حسینیه ها و تکیه ها و تسهیلاتی که دولت قائل میشود به جز عراق بیشتر و چشمگیر است .

 در این ایام وعاظ و خطبای حسینیه ها اعم از کویتی ،عراقی و ایرانی با ذکر مصیبت و نوحه سرایی ابعاد گوناگون نهضت حسینی را برای مردم تشریح می کنند .

 چند روز قبل از ماه محرم معاون امنیت عمومی وزیر کشور با تشکیل جلسه و دعوت از مسئولان حسینیه ها و تکایا رهنمودها و توصیه های لازم در مورد حفظ وحدت ملی و برگزاری مراسم آرام و عدم  اهانت به شخصیت های مذاهب دیگر ارائه می دهد.

 پس از حادثه تروریستی انفجار مسجد امام جعفر صادق (ع) در کویت در خرداد ۱۳۹۴حضور زنان در مساجد شیعه متوقف شده بود ولی امسال با همکاری نیروی انتظامی و اعزام پلیس زن جهت تامین امنیت وبازرسی زنان عزادار امکان حضور آنان فراهم گردید .

 طی چند سال اخیر خطبای هوادار تفکر آقای سید صادق شیرازی به علت عدم پایبندی به ضوابط تعیین شده و اصرار به اهانت صحابه رسول اکرم (ص) و همسران آن حضرت ممنوع المنبر و از کویت اخراج شده اند. البته مراسم قمه زنی در داخل حسینیه های وابسته کماکان و با تعداد انگشت شمار برگزار میشود.

 علاوه بر مجالس معمول به زبان عربی مجالس دیگری نیز به زبانهای فارسی اردو و انگلیسی نیزدر این کشور برپا می گردد.

 در کویت ۲۶۰ حسینیه و دهها مجلس روضه خوانی وهیئت در منازل به صورت مردانه و زنانه در ایام محرم و صفر دایر می باشد و اکثر مجالس با پذیرایی و اطعام خاتمه می یابد که در بین این حسینیه ها حسینیه آل معرفی از قدیمی ترین حسینیه های این کشور به شمار می آید.

 بسیاری از اعضای خاندان حاکم منجمله شخص امیر کویت بارها در این مجالس حضور یافته و به شنیدن سخنرانی وعاظ و مرثیه سرایان می پردازند و حتی هرساله گوسفند، روغن و برنج برای این حسینیه ها اهدا می کنند.حضور و مشارکت اعضای خاندان حاکم صباح در مجالس عزاداری از دیرباز مرسوم بوده است.

 ضمن اینکه در سال های اخیر مشارکت اهل سنت در این مجالس بیشتر شده است .

مساله تعطیلی روز عاشورا یکی از مطالبات همیشگی نمایندگان شیعه پارلمان بوده است و وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی مجوز عدم حضور کارمندان و دانش آموزان شیعه در روز عاشورا را صادر نموده و برگزاری امتحانات  برای محصلان شیعه ملِغی می گردد.

 در سال جاری مشارکت سفیر و اعضای سفارت کشورمان در این مجالس قابل ملاحظه بوده است .

 مقاله های متعددی نیز در این ایام در تجلیل از قیام عاشورا و نهضت کربلا توسط نویسندگان شیعه و سنی در جراید کثیرالانتشار درج گردیده است.

خلاصه

۱-  موضع دولت کویت نسبت به بزرگداشت عاشورای حسینی و برگزاری مراسم عزاداری مثبت بوده و تسهیلات لازم از جمله تامین امنیت حسینیه ها با اعزام تیمهای ماموران انتظامی ( زن و مرد) ارائه شده است.

۲-  مواضع جریانهای واگرای ضدشیعه به دلیل حمایت دولت آرام بوده ونسبت به سالهای قبل بهتر و ملایمتر شده است.

۳-  مشارکت افراد و گروههای غیر شیعی در حسینیه ها و درج مقاله در جراید قابل ملاحظه بوده است.

تهیه کننده : آقای سمیر ارشدی

کد خبر 1441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =